- Flink wat millennials zijn geobsedeerd met planten. Samen stimuleren zij mogelijk een zwarte markt voor vetplanten, schrijft de Britse krant The Telegraph.
- Tijdens de coronapandemie zagen geïsoleerde stadsbewoners kamerplanten als een kans om “het buitenleven naar binnen te halen”, aldus Eliza Bank, de CEO van plantenbedrijf The Sill.
- Een onderzoeker vertelde Insider dat sociale media plantensmokkelaars helpen kopers te vinden.
De obsessie van millennials met kamerplanten kan mogelijk in verband worden gebracht met het toenemende aantal wereldwijde plantenstroperijen, zo berichtte de Britse krant The Telegraph afgelopen weekend.
Tijdens de coronapandemie zagen geïsoleerde stadsbewoners kamerplanten als een kans om “het buitenleven naar binnen te halen”, vertelde Eliza Bank, de CEO van plantenbedrijf The Sill, afgelopen zomer tegen Insider.
#PlantTikTok heeft 3,5 miljard views op de sociale media app, en #succulents (vetplanten) telt 12,2 miljoen posts op Instagram.
Sommige ‘plantfluencers’ maken korte filmpjes over de verzorging van planten, terwijl anderen esthetische rondleidingen door hun met planten bedekte appartementen geven.
Stijgende vraag leidt tot meer stroperij
Bijkomend effect: de plantenhype draagt mogelijk bij aan het in stand houden van een zwarte markt voor zeldzame vetplanten.
Smokkelaars graven vetplanten en cactussen op om te voldoen aan de stijgende vraag naar kamerplanten in Azië, Europa en Noord-Amerika. In Zuid-Afrika, waar bijna een derde van alle vetplanten wordt gevonden, rijst het aantal stroperijen de pan uit.
Vorig jaar deden de Italiaanse autoriteiten een inval waarbij meer dan 1.000 gestroopte cactusplanten met een straatwaarde van ongeveer 1,2 miljoen dollar werden aangetroffen, zo meldde The New York Times.
Toen de pandemie het internationale reisverkeer stillegde, schakelden veel plantensmokkelaars werkloze Zuid-Afrikanen in om de planten te bemachtigen. Volgens The New York Times kregen zij de GPS-coördinaten van zeldzame vetplanten toegestuurd, waardoor grotere stroperij-organisaties buiten het zicht van de autoriteiten bleven.
Sociale media brengen kopers en verkopers in contact
"Het is belangrijk om bij studies over illegale commerciële activiteiten voorzichtig te zijn met hoe we deze handel karakteriseren", vertelde Jared Margulies, een hoogleraar politieke ecologie aan de Universiteit van Alabama, aan Insider.
Volgens Margulies is de stroperij van vetplanten toegenomen doordat sociale media kopers en verkopers eenvoudiger met elkaar in contact brengen.
"Een groot deel van de vraag van vetplanten die momenteel over de hele wereld in trek zijn, komt van gepassioneerde verzamelaars. Het gaat om planten die een zekere mate van expertise en zorg vereisen om buiten hun habitat in leven te worden gehouden," aldus Margulies. "Ze komen minder vaak terecht op de vensterbank van een hobbyist."